Sami Şahin

Dersler
 
AnasayfaAnasayfa  TakvimTakvim  SSSSSS  AramaArama  Üye ListesiÜye Listesi  Kullanıcı GruplarıKullanıcı Grupları  Kayıt OlKayıt Ol  Giriş yap  

Paylaş | 
 

 Ölçme ve Değerlendirme

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek 
Sayfaya git : Önceki  1, 2
YazarMesaj
burcak_ersoy



Mesaj Sayısı : 2
Kayıt tarihi : 26/02/09

MesajKonu: ölçme değerlendirme   Perş. Mart 05, 2009 9:06 am

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRM

ÖLÇME: bir varlığı ya da olayı değişebilir bir özelliğini, bir ölçme aracı kullanılarak gözlemlenmesi sonucunda sayısal ya da simgesel ifadelerle nicelendirilmesine denir.HIZ SICAKLIK vb örnekler..
ölçme 2 ye ayrılır.

Doğrudan Ölçme
Dolaylı Ölçme
Doğrudan ölçme: bir özelliği kendi cinsinden bir ölçme aracıyla doğrudan karşılaştırma yoluyla ölçme
ÖRNEK: kişinin boyunu ölçme, ali 1.70 boyunda
benim 25 tane kalemim var.
Dolaylı ölçme: bir özelliği kendi cinsinden olmayan bir başka özellikle ölçme(zekayı sayılarla ölçmek)
ÖRNEK: ben bir yarışçı isen benim koşu performansım
Hasta çocuğun ateşinin termometre ile ölçülmesi


EĞİTİMDEKİ ÖLÇMELER

• başarı
• zeka
• yetenek
• performans
• tutum
• algı
• ilgi

dolaylı ölçmelerde daima bir bilgi kaybı söz konusudur.
eğitimde kullanılan ölçümler dolaylı ölçümlerdir.


DEĞERLENDİRME: ölçme sonucunun bir ölçüt ile karşılaştırılarak bir amaç doğrultusunda yargıya varılmasıdır.

Bağıl değerlendirme (bağıl ölçüt)
Mutlak değerlendirme(mutlak ölçüt)

Bağıl değerlendirme: norma dayalı ölçüt. mesela bir sınıfta bir geçip kalma ölçütümüzü sınıfın ortalamasına göre belirliyorsak, sınıf ortalamasının üstünde alan geçer, sınıfta ilk 10 a giren geçer gibi başarıyı diğerlerinin başarısına bağlı olarak ölçüyorsam bu bağıl ölçüttür.
ÖRNEK: gazi üniversitesinde uygulanan çan eğrisi sistemi
Mutlak değerlendirme: kritere dayalı ölçüt. örneğin 100 üzerinden 80 alırsa geçer gibi sınıftakiler gibi değişkenlere bağlı olmayan ölçüt belirleyerek bir değerlendirme yaptığımız zaman bu mutlak değerlendirmedir.
ÖRNEK: Trakya üniversitesini geçme notu sistemi belirli notlara dayalı olması


Bilişsel düzeyde eğitimde ölçme ve değerlendirme yaparkenki amacımız;

1. seçme
2. düzey belirleme(hazır bulunuşluluk, seviye tespit vb)
3. öğrenme düzeyi (biçimlendirme, geliştirme ve iyileştirme)
4. başarı durumu ( öğrenilmesi gerekenler öğrenildi mi?)


Duyuşsal düzeyde eğitimde ölçme ve değerlendirme yaparkenki amacımız;

1.ilgi
2.istek
3.tutum
4.motivasyon
5.algı
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör
leyla_gökmen



Mesaj Sayısı : 1
Kayıt tarihi : 26/02/09

MesajKonu: ölçme ve değerlendirme   Perş. Mart 05, 2009 9:31 am

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME KONUSU HAKKINDA ÖRNEKLER

Doğrudan ölçme: Bir dalgıcın 20 m dalması. Bunun doğrudan olmasının nedeni uzunluğun kendine uygun olan metre ile ölçülmesidir.

Dolaylı ölçme: Bir aracın aldığı yolun hızı ile saatinin çarpılması ile bulunması. Burada metre gibi bir kavramın içine saatin girmesiyle dolaylı olur.

Mutlak ölçüt (değerlendirme): Eğer yıl sonunda bir öğrenciye takdir belgesi alırsan başarılı olursun denmesi. Burada bağımlılık olmadığı için bu gruba girer.

Bağıl ölçüt (değerlendirme): Bir çiftçiye bu sene verimli olduğunu düşünmen için geçen senenin 2 katı ürün elde etmelisin denmesi bir bağlılık olduğu için buna örnektir.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör
aysglytm



Mesaj Sayısı : 1
Kayıt tarihi : 03/03/09

MesajKonu: Geri: Ölçme ve Değerlendirme   Perş. Mart 05, 2009 1:05 pm

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME


ÖLÇME:
Bir varlığı veya varlıklara ait özellikleri, uygun araçlar kullanarak, bir birim cinsinden sayı ile ifade etmektir, diğer bir deyişle, objelere, bireylere belirli bir özelliğe sahip oluş dereceleri¬ni belirtmek için, belirli kurallara uyarak sembolik değerler verme işlemidir.
Örneğin; Uzunluk ölçümü metre, ağırlık ölçümü kilogramla yapılır. Eğitim öğretimde ölçme sınavlarla yapılır.
Doğrudan Ölçme: Ölçülen özellik ile ölçmede kullanılan aracın niteliği aynı ise bu tür ölçmeler doğrudan ölçmedir.
Örneğin; uzunluk aynı türden iki nesne yan yana konularak ölçülür. Ölçülecek değişkenin değerleri doğrudan doğruya gözlenebiliyorsa, somut ise buna doğrudan ölçme denir.
Dolaylı Ölçme: Doğrudan ölçülemeyen bazı nitelikler o nitelikle ilgili olduğu bilinen ya da düşünülen başka bir özellik gözlenerek ölçülür.
Örneğin; Başarı düzeyini testlerle, sıcaklığı termometre ile ölçeriz. Zeka düzeyi, insanların bir duruma karşı tutumları da dolaylı ölçme ile ölçülür. Çünkü bireyin zekasını, başarısını doğrudan gözlemleme imkanı yoktur.

DEĞERLENDİRME:
Ölçme ya da gözlem verilerini, uygun ölçütlerle karşılaştırmak suretiyle, bazı değer hükümlerine (yargı) ulaşmaktır. Yapılan ölçümlerden bir anlam çıkarmak, sonuçların yorumlanması ile bir değer yargısına varmaktır.
Örneğin; Alınan bir kumaşın boyu ölçülür, ölçülen boyun yetip yetmeyeceği ise değerlendirmedir. Sınavda öğrencinin aldığı not eğitimin değerlendirmesidir.
Mutlak Değerlendirme: Önceden belirlenen ve değişmez standartlardır. Mutlak değerlendirme kriter dayanıklı değerlendirme olarak da bilinir ve mutlak ölçüt kullanılarak hedefe dayalı olarak belirlenmesi mutlak değerlendirmedir.
Örneğin; “100 üzerinden 60 alabilme” ya da “100 metreyi 20 saniyede koşabilme” gibi ölçütlerle belirlenen düzeyler yere, duruma ve zamana göre değişmemektedirler
Bağıl Değerlendirme: Ölçme sonuçlarının karşılaştırıldığı ölçüt bağıl ise, böyle değerlendirmeye bağıl (norm dayanıklı ) değerlendirme denir.
Örneğin; Sınıftaki tüm öğrencilerin puanlarının ortalamasının temel alındığı bir değerlendirmede, öğrencinin puanının ortalamanın altında ya da üstünde olması onun içinde bulunduğu gruba göre başarılı ya da başarısız olduğunu gösterir. Öğrencinin puanı değişmese bile, grubun ortalaması değiştiğinde öğrencinin başarı durumu da değişir

( Ayşegül YETİM )
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör
west-17

avatar

Mesaj Sayısı : 1
Kayıt tarihi : 02/03/09

MesajKonu: Geri: Ölçme ve Değerlendirme   Perş. Mart 05, 2009 6:26 pm

Ölçme :bireylerin ya da nesnelerin belirli özelliklere sahip olup olmadıgının sahipse sahip olus derecesinin belirlenerek sonuçların sembollerle ve özellikle sayı sembolleriyle ifade edilmesidir.Ölçme bir tanımlamadır.

Doğrudan ölçme: Her hangi bir seyi kendi alanından bir birim ile ölcme. (Uzunlugu metre ile ölcme)
Dolaylı ölçme :Kendi alanından ayrı bi birim ile ölcme. (Sınav sisteminde bilgiyi nota cevirmek)

Degerlendirme :Ölçmeden sonra bir ölcütle kıyaslıyarak ölçtüğümüz şey hakkında karar vermektir.Değerlendirme bir yargılama işlemidir.

Mutlak değerlendirme:Kullandığımız ölçüt eğer her zaman sabit ise buna mutlak değerlendirme denir.(70in üstünde not alan ögrencilerin dersi gecmesi)
Bağıl değerlendirme:Kullandığımız ölçüt değişiyorsa bunada bağıl değerlendirme denir.(Futboldaki ligde en yüksek puanı alanın şampiyon olması)


Sevgin MUTLU
afro
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör
Hsn

avatar

Mesaj Sayısı : 1
Kayıt tarihi : 03/03/09

MesajKonu: Geri: Ölçme ve Değerlendirme   Perş. Mart 05, 2009 6:31 pm

Ölçme: Bir varlığı veya varlıklara ait özellikleri, uygun araçlar kullanarak, bir birim cinsinden sayı ve sembollerle ile ifade etmektir.

a.Doğrudan Ölçme: Doğrudan ölçmede, ölçme konusu olan özelliği kendi cinsinden bir birim ile ve dolaysız olarak ölçeriz. Örneğin; boyu metre ile, ağırlığı terazi ile ölçmemiz gibi. Bunu şöyle de örnekleyebiliriz; kitaplığımda 220 kitap var, masamın genişligi 163 cm, yarışı 5. sırada tamamladı gibi.

b.Dolaylı Ölçme: Ölçmek istediğimiz özelliği başka özelliklerle ilişkilendirerek yapılan ölçme işlemidir.
Örneğin; zekayı zeka testleri ile ölçmek, sıcaklığı termometre ile ölçmek, öğrencilerin başarı düzeylerini sınavlarla ölçmek, yarışçının performansını zamanla ölçmek gibi.

Değerlendirme: Ölçme sonuçlarının anlamlandırılmasına, bir ölçütle karşılaştırılarak karar verilmesine, yorum yapılmasına değerlendirme denir.

Değerlendirme kesin olarak bir ölçme sonucu ile bir ölçüt gerektirir. Ölçütsüz değerlendirme olmaz. Ölçüt grup dikkate alınmadan, önceden kesin olarak belirtilirse buna mutlak ölçüt adı verilir. Ölçüt grubun başarısından çıkarılan bir norm ise bağıl ölçüt adını alır. Mutlak ölçüt ile yapılan değerlendirmelere mutlak değerlendirme, bir norm ya da bağıl ölçütle yapılan değerlendirmelere ise bağıl değerlendirme adı verilir.

Mutlak değerlendirmeye örnek; Öğretmenin sınavdan geçme notunu belli bi sayıyla sabitlemesi, yani 100 üzerinden 70 ve üstü alanlar geçer, altında alanlar kalır. Burada öğrebcinin geçip kalması diğer öğrencilerden bağımsız, yalnızca kendine bağlıdır. Yine bir işe başvurmanız için KPDS den en az 60 almanız gerekmesi gibi.

Bağıl değerlendirmeye örnek; Okulumuzda olduğu gibi, geçme notunun çan eğrisiyle belirlenmesi, geçme notunu, bütün öğrencilerin notlarının etkilemesi. Süper Ligde son üçe giren takımın küme düşmesi, Bankasya 1.Ligdeki ilk üç takımın Süper Lige çıkması.Ya da öğretmenin 25 kişilik bir sınıfta, ilk 20 ye girenler geçer demesi. Burada öğrenci şu notu alsa geçer yargısı yoktur, geçmesi diğer grup arkadaşlarına da bağlıdır. Aynı şekilde ÖSS, OKS gibi sınavlarda da başarının alınan nota değil, sıralamaya göre değerlendirilmesi.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör
Admin
Admin


Mesaj Sayısı : 6
Kayıt tarihi : 20/02/09

MesajKonu: http://bote.yetkinforum.com/   Cuma Mart 06, 2009 1:41 pm

Arkadaşlar ödevleri aşağıda açmış olduğum forum ortamında devam ettireceğiz. Kayıt olarak mesajlarınızı oraya gönderin.


http://bote.yetkin-forum.com/
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://nesne.yetkinforum.com
gokhankaraalp



Mesaj Sayısı : 1
Kayıt tarihi : 08/03/09

MesajKonu: Geri: Ölçme ve Değerlendirme   Paz Mart 08, 2009 1:36 pm

ÖLÇME
Bir niteliğin gözlenerek gözlem sonuçlarının sayı veya sembollerle gösterilmesine ÖLÇME denir.
Ölçmenin en az üç aşaması vardır:
• ölçülecek bir niteliğin olması
• niteliğin gözlenebilmesi
• amaca uygun sayı ve sembollerle gösterilmesi
Ölçme ikiye ayrılır:
1. Doğrudan ölçme: Ölçme konusu olan özelliğin kendisi ile aynı türden bir araçla ölçülmesidir. Ör: uzunluğu m., ağırlığı kg.
2. Dolaylı ölçme: Ölçmeye konu olan özelliklerin doğrudan gözlenememesi ancak, kendileri ile ilgili olduğu bilinen başka özellikler aracılığı ile ölçülmesidir. Ör: zeka, başarı

DEĞERLENDİRME:
Değerlendirme bir yargılama işlemi olarak tanımlanmaktadır. Ölçme sonuçlarından bir anlam çıkarmak ve ölçülen durumlar hakkında bir değer yargısına ulaşmaktır. Elde edilen ölçümlerden bir anlam çıkarmak için, söz konusu ölçümlerin bir ölçüt ile karşılaştırılması gerekmektedir.
Geçme puanı 60 ölçütüne göre, geçme puanı 40 olan bir kişi başarısız, 70 olan bir kişi başarılıdır. Buradaki “başarılı” ya da “başarısız” yargısı bir değerlendirmedir.

MUTLAK DEĞERLENDİRME
Ölçme sonuçlarının anlam kazanması için değerlendirme yapmak, yani bir ölçümü bir ölçütle karşılaştırarak bir değer yargısına ulaşmak gerekir. Değerlendirme sürecinde hangi ölçütten yararlanılacağı da değerlendirmenin amacına göre değişir.
Örneğin bir dersinin ilgili ünitesi işlendikten sonra, bu ünitenin hedeflerinin gerçekleştiği kararını verebilmek için, bir öğrencinin bu ünite ile kazandırılacak olan davranışların yüzde yetmiş beşini kazanmış olması gerekli görülmüş olsa, bu testten 30 puan elde eden öğrenci söz konusu davranışların ancak % 60’ını kazanmış sayılacaktır.
Bu durumda söz konusu öğrencinin bu ünite sonunda kazanması gereken asgari davranışları kazanamamış olduğuna hükmedilecektir ki, öğrenci hakkında verilen bu hükmün dayanağı önceden belirlenmiş mutlak bir ölçüt olduğundan, yapılan değerlendirme de mutlak değerlendirme olarak adlandırılacaktır. Bir başka deyişle, mutlak ölçüte bağlı kalarak yapılan değerlendirmeye “mutlak değerlendirme” denilmektedir
Örneğin; “100 üzerinden 60 alabilme” ya da “100 metreyi 20 saniyede koşabilme” gibi
BAĞIL DEĞERLENDİRME
Adından da anlaşılacağı gibi Bağıl Değerlendirme Sisteminde (BDS) bir öğrencinin başarısı, o öğrencinin içinde bulunduğu sınıfındaki diğer öğrencilerin başarı düzeyleri ile bağlantılı bir şekilde değerlendirilmektedir. Sistemde bu işlem, özel bir istatistik yöntem kullanarak yapılmaktadır. Bu yöntemin kullanılmasındaki temel amaç, belirli bir dersi alan öğrencileri 100 üzerinden aldıkları mutlak (ağırlıklı) notlara göre değil, o dersi alan grup içinde gösterdikleri performansa göre notlandırmaktır. Zira klasik sisteme alışık olanların genel kanılarının tersine ağırlıklı notlar, çoğu durumda öğrencilerin gerçek başarılarını yansıtmazlar.
Sisteme yabancı olanlar, başlangıçta öğrenci performansının belirlenmesi terimini yadırgayabilirler. Performansın anlamı, bir öğrencinin sınıf ortalamasına göre ne durumda yani sınıfında hangi konumda olduğudur. Bir öğrencinin sınıftaki konumu ifade etmenin en iyi yolu, o öğrencinin sınıf ortalamasının ne kadar altında veya üstünde kaldığını belirlemektir. Ancak ölçülen tüm büyüklüklerde olduğu gibi bunu da bir ölçü birimi (referans) ile tanımlamak gerekmektedir. Öğrencilerin ortalamaya göre konumlarını saptamada ölçü birimi olarak sınıftaki notların standart sapması kullanılır. Burada standart sapmanın sadece sınıftaki notların dağılımını gösteren bir değer ve bir istatistik terimi olduğunu belirtmekle yetineceğiz. Ayrıntılı tanımı ve matematiksel ifadesini ise Kılavuzun ikinci bölümünde bulacaksınız.
Her öğrencinin ortalamadan ne kadar yukarıda veya aşağıda yer aldığı, standart sapma ölçeğine göre ifade edilir; örneğin ortalamanın 2.7 standart sapma üzerinde veya 1.5 standart sapma altında gibi. Elde edilen bu sayıya o öğrencinin standart skoru denir. Öğrencilere AA, BA, BB, ... gibi bağıl notlar, belirli kurallar dahilinde öğrencilerin standart skorları göz önüne alınarak verilir. Sistemde notların nasıl hesaplandığı ve dağıtıldığı ikinci bölümde örneklerle ayrıntılı bir şekilde ele alınmaktadır.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör
Sponsored content




MesajKonu: Geri: Ölçme ve Değerlendirme   

Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
Ölçme ve Değerlendirme
Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön 
2 sayfadaki 2 sayfasıSayfaya git : Önceki  1, 2

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Sami Şahin :: İlk kategoriniz :: Ölçme ve Değerlendirme-
Buraya geçin: