ÖLÇME:
Doğrudan ölçme: Herhangi bir özelliği kendi cinsinden bir araçla doğrudan karşılaştırma yöntemi.. Örneğin boyumuzu metreyle ölçmek, gideceğimiz mesafeyi kilometre ile ölçmek vs.
Dolaylı ölçme: Herhangi bir özelliği kendinden olmayan başka bir özellikle ölçme. Örneğin; sınıf içinde yapılan tüm öğrenmeler, dijital baskülle yapılan tartımlar, IQ testleri vs.
DEĞERLENDİRME: Ölçme sonucunda bir ölçüt ile karşılaştırılarak bir amaç doğrultusunda yargıya varılmasıdır.
Bağıl değerlendirme: Norma dayalı ölçütün kullanıldığı ve değerlerin birbirini etkilediği değerlendirme türüdür. Örneğin; sınıf içinde en iyi üç kişiyi seçme, sınıf ortalamasına göre kalma geçme vb.
Mutlak değerlendirme: Kritere dayalı değerlendirmedir. Örneğin; Lisedeki edebiyat dersinde öğrencinin M.E.B’ nın belirlediği hedefleri kazanıp kazanmamasına bakmak, Sınıf geçme notunun 60 olması, 5’lik not sisteminde notu 1 ve 2 olanın sınıfta kalması vb.